MELANCOLIA FULGERULUI
Vlad Neagoe
are cosmognia în sânge. Închipuirea sa e inflamantă de spectacole terifiante,
de convulsii metafizice, de explozii galactice. Imaginarul său pare o
împreunare nupţială a elementelor. Mag şi explorator celest, poetul desfăşoară
o gesticulaţie grandilocventă, de obârşie romantică, se deghizează în instanţă
cosmică, veghind spectacolul terestru al umanităţii. Senzaţia de disconfort
ontologic, de rătăcire nevrotică vine din interferenţa, aproape suprarealistă,
a simbolurilor: “Sunetul viorii persistă
în aerul galben / în zare amurgul încremeneşte în umbrele clătinate / se naşte
o feerie a fulgerelor oculte, / semnele şi trâmbiţele arhanghelilor îţi adună
acoliţii / de prin ierburi, boscheţi şi ruine urinate de câini”.
Mai apăsat
manieriste decât poemele din celelalte volume, versurile din PUNCTE DE SPRIJIN PENTRU SUFLET au, paradoxal, şi o melancolie mai densă,
reflex al unei umilităţi asumate, al unei contemplări în răspăr. Din acest
punct de vedere, poezia lui Vlad Neagoe e produsul unui romantism întors: “Când trăieşti singur îţi vine să mori / şi
laşi câinii să te tutuiască / şi să-şi scarpine blana râioasă / plină de muşte
galbene de picioarele tale / atunci îţi spune iubita că te va îngropa /
sărutându-ţi rănile vii. E un mod şi ăsta / de a murdări orgoliul câinilor cu
umbra morţii”.
În această
atitudine oximoronică, în care obedienţa şi trufia îşi dau mâna ca-ntr-un
amvon, Vlad Neagoe face un act de dresură lirică, provocând deopotrivă demonul
lui Lermontov şi geniul pustiu al lui Eminescu: “Sunt goală, nesaţul de a mă dezgoli sporeşte, / îmi zvântă măduva,
lasă-mă / să pun piciorul gol în somnul / tău, în casa ta miraculoasă să întind
pielea / pe pereţii visului tău gol. Tu dormi şi lasă-mă / să scap de ruşine,
să scap de mine, de dorurile toate, / să mă strecor ca un lănţişor de aur în
sângele / tău albastru, ca un ac să-ţi pătrund în inimă / unde glasul mi se va
stinge-ntr-un murmur, voi / fi setea ta peste cerul senin, iar tu ca o navă /
pe mare clătinându-se ducându-mă într-o carceră…”.
E o fervoare
atât de mare în aceste poeme, încât exuberanţa pare o formă de impenitenţă
lirică. De altfel, Vlad Neagoe nu trăieşte decât prin poezie. (Prefaţă la
volumul Puncte de sprijin pentru suflet,
Ed. Vinea, Bucureşti, 1999)
RADU G. ŢEPOSU
O poezie a limitei
În textele lui
Vlad Neagoe poezia pare să-şi fi regăsit ceva din demnitatea de organ al
cunoaşterii metafizice, iar, odată cu aceasta, tonalitatea faustiană şi vocaţia
tragicului. Poemele autorului vor circumscrie în consecinţă “stări cosmice”, se cristalizează în
viziuni bântuite de vedenii eschatologice şi de prezenţa îngerilor malefici sau
consemnează, dimpotrivă, momentele aurorale ale universului, într-o succesiune
de geneze şi năruiri apocaliptice care reprezintă expresia unei vibraţii
primordiale, se identifică cel mai ades cu ritmul pulsatil al unui cosmos
instalat sub semnul “veşnicei
reîntoarceri”: “Mugurii înconjuraţi de lumină scot / mâna care împlineşte
gestul aprinzând / sub tâmplă sufletele care te vizitează / aducând cu ele cerul
frumos ca o căprioară / care nu poate stinge suferinţa: / lumea aceasta
picurând în secunde / mereu înfloreşte, pierde sânge prin claritate. / Cuvântul
se arată deasupra inimilor - / o aură albastră plină de rumoarea / celui care
nicicând nu este / şi nu vei vedea nimic mai mult decât / o stea neagră cu miez
de fruct roşu-auriu / dimineaţa în înzărirea zilei”.
Specialitatea
poetului sunt “peisajele metafizice” alcătuite din principiul fragmentarist al
mozaicării unde se concretizează parcă o lege a disjuncţiei universale pe care
o ilustrează jocul tensiunilor semantice împinse până aproape de paroxistic: “pentru că îmi cunoşti glasul / mă-nchizi în
palat şi prinzi / a-mi lucra soarta, iar eu îmi / arunc odoarele, hainele
scumpe, / ordinele şi crengi uscate / în focul pe care-l aţâţi în prag, / tu,
îngere, pentru blestemul cel mai greu, zici: numai umbra / de gheaţă să-i
rămână / pe faţa-n extaz să ardă şi
lumea / lui în mine precum ţigările în iad”. Acelaşi ritm care guvernează
stările unei lumi aflate într-o eternă alcătuire şi dezalcătuire stă la temeiul
fascinaţiei erotice, născută dintr-o tendinţă de a transcede lumea, de a nu fi
în lume, şi manifestându-se ca apertură spre un “dincolo” intangibil: “Răul
de tine e mai rău ca răul de mare / când te apropii unduioasă să stingi lampa /
miracolului surâsului, şoaptele unse cu suava / salivă, sfiala graţie aştrilor
traversând ochii / de pisică şi uite, acolo auzi căzând fulgi peste / munţii
îndepărtaţi, de parcă aici nu ai fi natură, / pulsează paşii tăi luminoşi pe
orizont. / Răul de tine e răul lumii ce pătrunde în fibra / cea mai tainică a
dorului nestins în spaţii subţiri / navigând – totul e înafară şi apare sfârşit
înăuntru”.
Actul poetic
devine la rândul său transcripţia unui dinamism absolut, el este mişcare către
un sens care nu va putea fi revelat vreodată, astfel încât poemul constituie o
tentativă de a articula indicibilul, de a configura inconfigurabilul, stând sub
marca actului pur şi născându-se din mişcarea scriiturii ce tinde să-şi actualizeze
latenţele infinite, acceptând doar în mod provizoriu starea de repaos a
textului. Metafora acestei tensiuni în direcţia unui semnificat ce nu poate fi
circumscris decât prin mijloacele nonexpresiei este vânătoarea pe care e evocă
poemul Vulpea hipiotă: “cum să
te prind, vulpe mică hipiotă, / când mi te furişezi scânteind în lună / în via
înflorită, arcuindu-te pe inimă / ca un meteor în atmosfera unei planete /
să-ţi dezvălui fără ezitare povestea”. Avem de a face cu o experienţă a
limitelor care se desfăşoară în interiorul limbajului, păstrându-şi însă
demnitatea de experiment metafizic de vreme ce lumea este limbaj: “lumea / are alcătuirea limbajului,
formele cugetărilor ce izvorăsc din goluri, / pe treptele nopţii de marmură
bătând / cu potcoava de lemn moartea fără / să se repete / parcă te-ndeamnă:
“Joacă-te şi dormi!”, iar tu în somn / departe îţi încingi sabia, şarpele de
brâu, / coroana de aur pe cap şi cânţi / cântecul de durere al celor închişi /
în iubirea nerostită, două lumi / într-o singură hieroglifă” (Magul).
Prin urmare
scriptorul va îmbrăca acum ipostaza magicianului care are de învins, în
operaţiunea elaborării de semnificant textual, forţele de inerţie ale
limbajului. Acestea se vor manifesta sub forma “golului”, un “gol” al
cuvintelor din care ia naştere, în mod paradoxal, “plinul gândului” . Astfel încât scriitura se concretizează într-o
textură de “prezenţe” şi de “absenţe”,
de “plinuri” şi de “goluri”, ea devenind o modalitate de
explorare nu doar a limitelor cuvântului, ci şi a zonelor rarefiate ale
fiinţei, locul său geometric definindu-se ca un domeniu “interstiţial”, care nu este nici cel al empiriei, dar nici cel al
metafizicului, pur “pachet energetic” care înmănunchează puterile “saltului în afară”, conţinute într-o
stare difuză în substanţa cuvântului, pe care actul scriptural le supune “coagulării” alchimice.
Personalitatea
poetului trebuie căutată, de aceea, în acest efort de a reduce poezia în sfera actelor existenţiale majore şi de a
face din experimentul poetic (vizibil la Vlad Neagoe în tendinţa insolitării
discursului, care refuză orice asociaţii facile, vădind o adevărată oroare de
locul comun şi de vorbele deja spuse) un act de o infinită gravitate,
raportabil la domeniul experienţei religioase.
Suflet “mistic”,
urmărit de himera unei lirici a “absolutului”,
autorul ştie să le confere textelor sale un aer de perfectă autenticitate, iar
poemele sale trădează o fervoare neliniştită care le ridică adesea până la
coeficientul superlativ al “dramelor
metafizice”. (Prefaţă la volumul Coenaethesicon,
Ed. Vinea, Bucureşti, 2000)
OCTAVIAN SOVIANY
CUVÂNT ÎNAINTE
Îl consider pe
surprinzătorul poet născut în Basarabia eternă, pe Vlad Neagoe, un permanent
spirit neliniştit, înfiorat perpetuu de a nu putea atinge Necunoscutul sau
Adevărul absolut, într-o încercare continuă de căutări “hamletice”.
Sensualismul
său, încercat în fierberea vitală a lucrurilor este ridicat şi valorificat
poetic şi în ultimul său volum, Eudaimonia, încărcat de “epave de meteori şi metafore”… Şi în
acest volum, ca şi în precedentul Puncte de sprijin pentru suflet, se “luminează temeliile”, “primăvara îţi dilată sufletul”, viaţa
poate să fie simbolizată printr-un ou de aur al lui Brâncuşi sau al mirificelor
basme româneşti.
Există la Vlad
Neagoe o sensibilitate extraordinară, un intens fior de religiozitate a
misterului care mi-l aduce aproape pe un poet italian, atât de scump inimii
mele, pe Giovanni Pascoli, relevantă fiind asocierea şi prin melodia astrală,
inovatoare, echivalentă cu imposibilitatea unei totale eliberări lirice.
Sensibilitatea lui Vlad Neagoe se contursionează după infinitatea senzaţiilor
într-o lume nouă, de misticism şi fantezie muzicală.
Scriam odată
că incantaţia poeziei poate inunda general, iar realitatea ei misterioasă şi
pură se impune în arta verbului, traducând stările de suflet ale poetului,
dezvăluindu-le celor ce sondează profunzimi spirituale.
Această
realitate unică poate fi transmisă şi percepută fără intermediar, independentă
de sens, muzical, sau cu toată aparatura dată de cultură şi de experienţa
literară, critic. Totdeauna va vibra însă, neputând să fie ascuns, nici chiar
sub cea mai rectilinie teorie, punctul specific, subiectiv, al stării personale
de aderenţă, de înţelegere, de acceptare sau de respingere.
Acesta este şi
cazul estetic al poeziei lui Vlad Neagoe, a cărui sensibilitate necomună oferă
oscilări puternice unei axe poetice care nu se doreşte fixă.
Vlad Neagoe
este dăruit nativ cu harul artei verbului. Există la el o forţă naturală care
îl face să trăiască intens în lumea poeziei sale, pe care o echivalează cu
însăşi viaţa.
Starea lui
lirică este echivalentă în faţa Universului, în faţa “lucrurilor” contemplate cu ochii dilataţi de întrebări, de
nelinişte sau de mistere, ai unui om care vede nou, care simte, care acordă “preţuri noi” unor locuri comune, care
poate să populeze “cerurile cu zei”
şi “umbrele cu fantasme”, îndepărtând
crustele care înfăşoară miezul iradiant. El se apropie direct de estetica
preconizată de Schelling care considera artist pe acela care poate să
interpreteze poemul scris cu caractere misterioase ale Naturii: impresionismul
lui Vlad Neagoe este generat de o pură contemplare şi de o coborâre
introspectivă în analiza stărilor de lucruri ale unui încordat arc existenţial.
Neliniştea,
spuneam, animă poezia care intuieşte taine de la năprasnica mişcare cosmică
până la creşterea umilă a firului de iarbă, stabilind raporturi noi între
starea vizibilă şi invizibilă a realităţii şi a visului. Se acordă visării
lucide dar şi subconştientului un mare rol, în descifrarea adevărurilor în
moduri subiective, prin viziunile noi acordate de starea îndelungă pe ţărmurile
fluviilor în care curg “marile mistere”,
poezia fiind o revelare a incognoscibilului, a minunii difuze în viaţa
universală, a dorinţei de vis, caracteristică numai a omului.
Se poate
afirma că intelectualismul este înfrânt de romantismul care declară că
Universul este spiritualitate, închizând toată realitatea în Eu. Care avea
drept suprem atribut Fantazia ce permite descifrarea misterioaselor caractere
ale Cosmosului. Poeţi ca Vlad Neagoe intuiesc şi transmit ecourile lumilor
secrete ale Necunoscutului, ale Infinitului, comunicând cu Natura ca vizionari,
înzestraţi cu “puterea suficientă a
solitudinii”, simţind direct viaţa ocultă şi privind lucrurile în
frumuseţea lor originală. Se recunoaşte Naturii forţa de a-şi fi arhitect
creator, de a fi însufleţită de o trăire mereu reînnoită, o putere universală
care transcende. Iar bătaia inimii realităţii este auzită numai de aceia care
se înclină spre fervoarea Naturii, îndepărtând văluri prin meditaţie şi studiu.
A vedea
şi a auzi sunt facultăţile supreme cerute poetului descoperitor în
lumile de senzaţii.
În poezia lui
Vlad Neagoe Sfinxul este expresia “sufletelor pline de ardoare”, iar el se poate considera un “preot al misterului”, un înzestrat “vânător de umbre”, dar şi de lumini
(adăogăm noi!), ale Poeziei.
(Prefaţă la volumul Eudaimonia
, Ed. Vinea, Bucureşti, 2001)
ALEXANDRU BALACI
VLAD NEAGOE
NOTE DESPRE LIRISMUL PENETRANT
Greu de
închipuit în termenii logicii comune o capacitate de expresie mai contranstiv
ireductibilă.
Vlad Neagoe
brodează versuri fastuoase, înlăuntrul unui univers ce întâmpină frumuseţea în
absenţa persepctivei istorice. Este prezentă, în schimb, judecata morală,
poziţia expres dezgustată de mitologii moralizatoare; vom parcurge, prin
urmare, două tipuri ale demersului liric: unul foarte sever cu sine şi cu făţărnicia
ambiantă, altul delimitat de primul, superior acestuia, nevrotic la modul
specificităţii patetice, irigat de inserţii din romantismul de esenţă creştină:
“Ciudat e felul nostru de a fi / afară, pe deasupra pietrelor parcă / s-ar zice
că aţi uitat să muriţi / la fel ca şi vieţii să-i daţi puţină bucurie / ca şi
cum aţi reuşit să daţi întunericul cu var / şi gropile neprevăzute să le
acoperiţi cu aur. / De nu v-ar fi ocolit viaţa ferecată / înnegrită de
funingini v-ar mai pândi cu ochiul / cum călcaţi pe frunza uscată? / Ar mai
suna ca sarea în tidvă pe-nserate?”
Glasul acesta,
depăşindu-şi imprecaţiile doar spre a le contempla pe măsura dificultăţilor
expuse, lasă o portiţă deschisă pacificării. Să nu ne lăsăm păcăliţi. Artistul
tulbură exact unde ne serveşte impresia că înclină să uite ori să ierte. În
fapt, doar unde dispar interogaţiile e loc pentru răsturnări de sens: “Aerul
dens apropie zidurile / urmele gesturilor, dârele privirilor / traiectoriile
unor zboruri trec / şi petrec azi dimineaţa lipsită de întrebări”.
E de presupus
că Vlad Neagoe nu cultivă scriitura lui sclipitoare doar ca să îşi exercite
monocord deficienţe de energie lăuntrică. El are depline resurse de vitalitate,
şi, drept urmare, negativitatea, paroxismul ei negator, iau calea preaplinului
deturnat în cântare erotică. E, deloc compromis de uz intensiv, un sunet al
erosului cald-participativ, deloc umbrit de complicaţii: “În jurul lumii se
rotesc planete / în jurul jocului se rotesc lucrurile / în jurul cărnii tale se
mişcă sângele / în jurul ochilor – lacrimile, clipele -- / beţie a simţului
total pentru a lua / locul dorinţei şi jindului / ce străluceşte ca un sex
între crengi / în valea întunecată. Totuşi nu era noapte”.
Mă întreb cu
cine va fi semănând dintre poeţii noştri poetul basarabean; este terifiant şi
grandilocvent, în dâra lui Macedonski, pamfletar o idee în maniera lui Ion
Caraion. Dar, la interferenţa cu imperative contemporane şi pe măsura dotării
sale, personal, stăruitor mitograf de îndrăzneli excentrice, precum o atestă
această sextină voluptuos-dureroasă: “Şi dorm cu tine în lunga călătorie /
dulce taină a tainelor, dar pasul / se amână, gestul cade, doar pentru / a-l
împlini, fruct plin de lumină în faţa / dinţilor. Culorile fără abur au pierit /
sufletele asasinilor au umplut oraşul”.
Prin stratul
de idei false despre poezie, placheta “Puncte de sprijin pentru suflet”,
editată sub egida unei iniţiative faste actului artistic (numele firmei e acela
al lui Ion Vinea) merge neabătut către repere de admirabilă validitate modernă,
avertizează cititorul că avem în faţă un poet intolerant cu impostura,
deopotrivă estetică şi sociologică. Cred deplin în cariera literară a lui Vlad
Neagoe.
Henri Zalis (eseu publicat în revista Viaţa Românească, Bucureşti, 1999 )
“Râsul lui Dumnezeu îmi plânge pe umăr”
PORTRET ÎN
MIŞCARE:
VLAD NEAGOE
Cândva
neguros, desfăşurându-se, totuşi, în albia optzecismului, debordant şi
tumultuos, capabil de o gesticulaţie copleşitoare, gigantescă, la scară
cosmică, Vlad Neagoe dovedeşte o teribilă forţă lirică. Robit poeziei până la
fanatism, devenind chiar “un maniac” al ei (N. Ţone), basarabeanul fixat la
Bucureşti prin 1995 vrea să mărturisească trecând “prin ochii lumii” şi nu-şi
înfrânează pofta de scris. Credem şi noi că “puţină parcimonie” (vorba lui Radu
Cange) n-ar strica. Dar zbaterile poetului, împingând imaginarul în suplicial
se cuvin transmise cu febrilitate, eliberând o interioritate convulsivă. Legat
de teluric, exersând registrul duios-grotesc (cum nota, pătrunzător, regretatul
Radu G. Ţeposu), Vlad Neagoe palpează şi “stări cosmice”, obsedat – deopotrivă
– de Geneză şi Apocalipsă; sau, astfel spus, împăcând terifianţa cu grandilocvenţa.
Aşezat în
prelungirea poemelor din Eudaimonia
şi Aionios, adunând “armonii ale
paradisului spiritual”, volumul Coenaesthesicon confirmă în poetul (care e şi
prozator) Vlad Neagoe un creator puternic şi neliniştit, atins de un fior de
religiozitate a misterului. Sensibilitatea poetului se revarsă cotropitor,
într-o căutare fără istov, evidenţiind o dăruire nativă de o forţă
copleşitoare, spuneam; lumea poeziei sale este însăşi viaţa, observa Al. Balaci
şi, subscriind acestei păreri, vom descoperi în poetul-vizionar, spiritualizând
Universul o voce puternică, de o frapantă originalitate, necunoscută (şi,
astfel, nepreţuită) cum s-ar cuveni la scara contemporaneităţii. Recuperarea
scriitorilor basarabeni obligă la acest efort editorial, beneficiind – în cazul
lui Vlad Neagoe – şi de un cert suport axiologic.
Să poposim însă
asupra poemelor din Ochiul luminos, o
plachetă scoasă de curând la editura Vinea
(2002). Cum indică şi titlul, s-ar părea că autorul, decantându-şi trăirile,
şi-a mai temperat furiile, însoţind “surâsul alergând pe căile surde” în
armonii “încremenite” ce se împacă cu veacurile. Totuşi, eul nesăţios încearcă
a-şi asuma intensiv, în volute largi, realitatea, deloc străin de pulsiunile
fundamentale; sunetul funebru, cu deosebire, cutreieră acest lirism dezlănţuit,
sedus – paradoxal – de miniaturism, dezvăluind un impuls artizanal, doritor a
îmblânzi (“traduce”) forţa lirică în digitaţii catifelate. Trebuie să observăm
că Vlad Neagoe (n. 2 martie 1952, în Tănătari – Căuşeni) nu este un
experimentalist. Chiar dacă reorientarea poetizării e o evidenţă şi ultimul val
poetic “milenarist” traversează, la noi, ceea ce Oct. Soviany numea “angoasa
schimbării”, autorul Ochiului luminos
nu este interesat nici de excesele conştiinţei teoretizante, nici de alinieri
generaţioniste, exploatând – managerial – prin profitabile strategii, conflicte
sau alianţe. În plus, să nu uităm, el vine de la Chişinău şi reuşeşte
performanţa de a scrie totalmente eliberat de complexe şi obsesia
sincronizărilor. Nu invocă, frecventând coarda patriotardă, trezirea
românismului dar nici nu agreează lirismul anemic, de seră, lunecând pe
suprafeţe postmoderne (nevibratile) sau îmbrăţişând poezia post-textualistă,
redescoperind nevoia de dionisiac. Străin, aşadar, de bătălia canonică (a
canoanelor), el transferă textului, eliberându-se, febra existenţială, ştiind
prea bine că paradigmele trec iar poezia rămâne… Întrezărim, deci, o voce
puternică, ivind un şir de cărţi masive, scriind în transă; un ins febril,
având “cosmogonia în sânge” (cf. Radu G. Ţeposu), convins că jetul liric
trebuie să inunde pagina. Şi, totuşi, încă neomologat deşi despre scriitura sa
critici importanţi au rostit aprecieri măgulitoare. Dar formulând şi rezerve
peste care nu putem trece.
Între timp, Vlad Neagoe încearcă să împace fervoarea sa
interogativă, asmuţită de “disconfortul ontologic” (Apocalipsa, trezirea
barbarilor, Basarabia-Babilon) cu moartea care “bâzâie”. Un neliniştit,
întinzând spre tragism coarda nevrotică, dezlegând şuvoiul de imprecaţii pentru
a poposi, ascultând concertul sideral, într-un décor funebru, cu râuri negre şi
timpul care curge gol, în vecinătatea unui “înger păzitor” bocind. Iar poetul,
confruntat cu “maşinăria perfecţionată a destinului” va recunoaşte: “Mă învârt
singur în Casa Morţii / ca o torţă răspândind lumină în sânge”.
Trecător prin “pustiul
învăpăiat al iluziilor”, poetul simte “răsuflarea Infernului”. Şi o spune cu
violenţă picturală. Colorând memoria cu “tuşuri abrupte”, el se închină la
“altare obscure”. În acest univers coşmaresc, terifiant, metaforele-şoc slujesc
unui interminabil şi frust monolog, dezvoltând o atitudine oximoronică (cum
s-a observat); dar lumea e bolnavă, duplicitară (până şi îngerul e “agent
dublu”), rugăciunea “stă în gât”, poezia însăşi creşte contrastiv, paroxistic,
ameninţată de spasmul cosmic.
Am fi nedrepţi
dacă nu am evidenţia cealaltă direcţie a liricii lui Vlad Neagoe, mai apăsată
în textele de ultimă oră. Căutând înfrigurat “puncte de sprijin”, clamând
neputinţa unui limbaj babilonic poetul pare a se regăsi în cuvânt. Iată,
tăcerile devin donatoare de sens, cuvântul “descoperă rana” şi “talazul de
cristal al plânsului”. Cel care nu era în
lume află, prin simbolismul
religios, o poartă de acces; timpul
sibilinic se vrea “lovit de lumină”, vestind renaşterea. Se lasă descifrat.
Cuţitul destinului se înfige “în rana mântuirii”. Un dor divin îmbogăţeşte
această fluturare de viaţă, izvodind
versuri memorabile. Am putea, fragmentar, cita de oriunde. Fiindcă poetul,
ajuns la lăcrimarul înţelepciunii descoperă “acvariul cu ape moarte”, “cadavrul
clipei” dar şi frumuseţea originară, matricea
divină. Încât acest mozaic liric, explorând în poeme concentrate, în
vecinătatea haiku-ului, peisaje metafizice închide tensiunea spre un “dincolo”.
Vom zice, alături de Oct. Soviany, că autorul Ochiului luminos, ispitit de metafora zborului îşi propune acum o
experienţă a limitelor. Un pariu greu, sinucigaş. Vlad Neagoe are o mare şansă:
urmează a fi descoperit. (Eseu publicat in revista Convorbiri literare, nr 12 (132) decembrie 2006, pag. 64-65,
prefaţă la volumul Sfere precum epopeea,
Ed. Nouă, Bucureşti, 2007)
ADRIAN
DINU RACHIERU
SUBLIME
După
ani, Vlad Neagoe ar trebui să ţină de primele contingente optzeciste; după
scris însă, el se ataşează programatic şi temperamental (de nu chiar
structural) unui vizionarism de descendenţă romantică imediată şi stridentă.
Vizionarismul lui are o conduită mesianică sui
generis iar stihialul încă mai agită metafora, îndreptată deopotrivă spre
cereşti şi lumeşti, vizate în sinteza oximoronului. Principiul poetic e centrat
– ori chiar restrîns exclusiv – pe incantaţie, iar oracularul acoperă toată
dicţia. Cînd febra imaginativă e mai aprinsă, sublimele vînate de obicei sînt
afectate de spasme expresioniste, încadrate însă într-un elan muzical al
revelaţiei. Cînd pornirile profetice se inspiră din iritaţii morale,
entuziasmul trece pe apostrofa grotescă, luată însă şi ea de valul mare al
incantaţiei. Vlad Neagoe cultivă, fără îndoială, un anacronism ofensiv, tot
pe-atît de premeditat pe cît de genuin. Romantica lui nu e însă inocentă, ci
mai degrabă polemică şi adesea dedublată ori chiar angajată în afurisenia
poeticilor de laborator (cum ar fi cele textualiste). Retroversiunea e folosită
însă aici revoluţionar, provocator. Insurecţia lui e o restauraţie, o recesiune
în criteriul vaticinar, cu tot ce implică aceasta ca risc şi emfază. Şi nu
implică puţine în acest sens. Poezia lui Vlad Neagoe e o aventură a suflului.
Şi cantitativ – căci ea se traduce într-o creaţie prolifică de sublime – şi
constitutiv. Numai printr-un elan care transcende inabilităţile - şi instituţia
ca atare a rafinamentului şi supravegherii - se pot justifica unele accidente
de expresie. Starea împinge de la spate discursul, revărsîndu-l în torente. Freatica
vizionară presează incontinent, cu o energie scutită de depresii sau căderi. Ea
ţine limbajul într-o infatuare de flamă şi zoreşte mereu înainte. Calitatea
suverană a poeticii lui Vlad Neagoe fiind chiar suflul, aceasta nu se poate
decît precipita într-o discursivitate supraexcitată.
Pe de
altă parte, şi reţeta preferată a poetului încurajează astfel de disonanţe ale
viziunii. Vlad Neagoe pune, obişnuit, realităţile domestice în peripeţie
metafizică. Procesarea vizionară a casnicelor se face prin tensionarea lor, fie
iluminată, fie angoasată, dacă nu se poate în ambele feluri deodată. Dilataţia
corporealelor în himeric şi injecţia de fatalitate scoate temele intime din
condiţia lor şi le aruncă în spasmatic. Oprimarea metafizică (uneori fericită,
alteori traumatică) a domesticităţii se face prin recondiţionarea limbajului,
prin inducţia de dramă şi prin vecinătatea contaminată a fragilităţii cu
violenţa. Tandreţile sînt reciclate pe năprasnic şi scena de interior sare pe
ecrane cosmice ori destinale. De aceea viziunea lui Vlad Neagoe e ridicată din
principii combative, de contrast rezolut: “Mareea fatală, sudoarea mîinilor şi
a frunţii,/ o încăierare a dragostei şi morţii sub vălul/ duioşiei apei
transparente într-un spaţiu adînc/ unde te afli – ochi negri, ochi albaştri la
pîndă/ mîinile molatice împleticindu-se, energice tentacule/ sînt gata să
prindă prada; numai lacrima singură/ se proscrie din astă lume cînd cortegiul
dădu cotul” (din vol. Coenaesthesicon, Ed.
Vinea, 2000). Percepţia alarmată a lumii pune şi stările în dimensiuni
convulsive, dar în bună măsură această condiţie traumatică e operă de limbaj
virulent şi de utilizare literală a tropilor: "Iarăşi tu, singurătate,
bubui, te clatini/ în turnul înalt te izbeşti cu capul de zid:/ soarele portocaliu
cîmpul tăindu-l de-a/ lungul ca un fantastic exerciţiu al libertăţii” etc.
(acelaşi volum). Nu în ultimul rînd în contul suflului trebuie trecută şi
expansivitatea epitetială a imaginaţiei, în care epitetul e folosit cînd în
culoare benignă, cînd în culoare malefică: “Sfîşiere atroce ca un trosnet de
cracă/ era infamă pierderea rapace răsucindu-se/ în umbra zbîrcitului zid
potrivind un surîs/ aducînd în amurg cîntătoare rîuri” etc. Arcanele majore ce urmează abia a fi
date în vileag stau, deci, în acelaşi rînd cu volumele anterioare, căci emisia
egală a suflului ţine poetica lui Vlad Neagoe într-un fel de încremenire
vivace. Vlad Neagoe suferă de o febră care nu trece, dar nici nu evoluează. Iar
dialectica ei se consumă între iluminare şi spasm. Nu-ncape vorbă că spasmele
sînt adesea iluminante, iar iluminările spasmatice.
Despre
poet au dat referinţe admirabile doi dintre cei mai pricepuţi comentatori de
poezie. Puncte-le de sprijin… din 1999 se deschid în
acordurile aproape înflăcărate ale lui Radu G. Ţeposu: “Vlad Neagoe are
cosmogonia în sînge. Închipuirea sa e inflamată de spectacole terifiante, de
convulsii metafizice, de explozii galactice. Imaginarul său pare o împreunare
nupţială a elementelor. Mag şi explorator celest, poetul desfăşoară o gesticulaţie
grandilocventă, de obîrşie romantică, se deghizează în instanţă cosmică,
veghind spectacolul terestru al umanităţii. Senzaţia de disconfort ontologic,
de rătăcire nevrotică vine din interferenţa, aproape suprarealistă, a
simbolurilor”. Oricît ar părea de entuziastă, această descriere e corectă (cel
puţin luată ca simplă descriere). Nu mai puţin elan empatic pune, în prefaţa la
Coenaesthesicon, Octavian Soviany,
pentru care “în textele lui Vlad Neagoe poezia pare să-şi fi regăsit ceva din
demnitatea de organ al cunoaşterii metafizice, iar, odată cu aceasta,
tonalitatea faustiană şi vocaţia tragicului. Poemele autorului vor circumscrie
în consecinţă stări cosmice, se
cristalizează în viziuni bîntuite de vedenii eschatologice şi de prezenţa
îngerilor malefici sau consemnează, dimpotrivă, momentele aurorale ale
universului, într-o succesiune de geneze şi năruiri apocaliptice care
reprezintă expresia unei vibraţii primordiale”. Pentru acelaşi, în încheiere,
poetul e un “suflet mistic, urmărit
de himera unei lirici a absolutului”.
O poezie care pătimeşte de contraste şi se hrăneşte din “antinomii” radicale,
puse să se sfîşie între ele spre a scoate un spectacol palpitant, în dramatic,
al eului. Recuzita acestor atrocităţi cu ieşire imediată în metafizic, în
mîntuire sau armonie cu elementele, nu e, desigur, nouă. Dar scenariul
prigoanei existenţiale, mărginit de aspiraţia salvatoare, are impetuozitate:
“…anotimpuri antinomice/ îmi umplu sufletul surprins în palpitare cu glasul/ de
cristal, mă smulg ca pe-o stîncă din peretele/ vertical al muntelui către o
tainică îmbrăţişare-n/ vîltoarea grohotişului unde fiecare piatră mărturiseşte/
simţirea adîncurilor dînd consimţămînt”. Avalanşa de expresii romantice e
implicată acum – nu peste tot, fireşte – într-o peripeţie expresionistă.
Vocaţia sintezei dintre traumă şi suavitate e afectată însă şi în astfel de
cazuri de un vocabular patetic, încă nu saturat de sîngele vărsat de poet cu
generozitate epopeică. Dar angoasa devine protagonista unor discursuri tot mai
mult alimentate de entropie, în contrapartidă la fulminanţa iluminărilor: “Mă
istoveşte punctul negru privindu-mă/ mă pîndeşte astfel pînă se luminează de
ziuă/ pînă începe să vorbească cuvinte cu limbi roşii/ afară punctul gol care
se umple cu sîngele luminii/ şi lasă mici desene pe pieliţa sufletului sfinţit/
şi balsame adormitoare aduce iubita şi licorile ei se scurg/ în mine ca din
tija unui mac secţionat şi punctul/ ca o capsulă ne-nchide şi ne cufundă-n
somn”. Vlad Neagoe e deprins să strîngă într-un singur arc capetele antagonice
ale viziunii şi atitudinii sale. El ţine să ruleze un suflu ardent pe
principiul oximoronului. De aceea contrastele sînt exaltate, iar vecinătăţile
de tonalitate imaginativă sînt violente. Dar mersul romantismului spre expresionism
arată că, totuşi, statu quo-ul nu e
definitiv nici în egalitatea de suflu a volumelor. Anxietatea persuadează
viziunea cel puţin tot atît cît şi exaltaţiunea. Partiturile lor se mai despart
cîteodată, dar poetul preferă să persevereze în conflictul ireductibil.
Incantaţia de contraste e formula lui dominantă, de nu singură. (Prefaţă la
volumul Arcane Majore, Ed. Nouă,
Bucureşti, 2006)
Al.
Cistelecan
Val CONDURACHE
Un poet ermetic
Vlad Neagoe
este poet, eseist, prozator, traducător. A tipărit volumele de poezie Memoria cuvintelor, Vorbirea care vede,
Recviem pentru inimă de zeu, Eudaimonia, Cartea Babilonului, Puncte de sprijin
pentru suflet, Coenaesthesicon, Aionios, iar acum ne propune Zvonuri şi tăceri. Foarte consistent,
acest volum este o radiografie interioară de un lirism cu totul neobişnuit.
Poetul este orga prin care suflă toate cuvintele şi imaginile într-un regim mai
degrabă oniric. Ermetică, această poezie pare litania unui sacerdot care
măsoară distanţa de la lut şi până la cer în imagini care traduc sentimente
nedesluşite. Din lava cuvintelor nu apar construcţii lirice, ci imagini
fulgurante, colaje fantastice, vivisecţii încărcate de sublim şi oroare. Textul
e supraîncărcat de tensiunea trăitului şi marchează un traseu în totalitate
experimental. Înlăuntrul fiecărui capitol se ghemuiesc, speriate, sentimente
generice, care cresc precum o ciupercă până ajung să acopere tot câmpul
lecturii. Poezia este un zumzet celest, din care meteoriţii cad în cuvinte. E o
mare ordine în această poezie care se ordonează după logica abstractă din
hai-ku, unde cuvintele pare că prind în ţesătura lor inefabilul: “Niciodată nu vei vedea fiinţe ce te
alcătuiesc”; “toamnă cuminte, dor de moarte / rău-ngălbenit pe frunze - / în
alcătuirea aerului te mistui”.
Vlad Neagoe nu
vrea să numească nenumitul, dar vrea să-l prindă în plasa poeziei lui ca pe un
fluture. Poezia lui este şi metafizică, în măsura în care îşi strigă întrebările
către un cer care tace, şi îndrăgostită de propriul discurs, comentându-se din
mers, rostindu-se în sine (“cuvânt, o să
apari în durere îmbrăcat, de flăcări înconjurat şi viu în străvezime”).
Claviatura pe care cântă Vlad Neagoe acoperă toată vibraţia unei fiinţe care
nici măcar nu-şi propune să se desluşească, ci numai să se exprime. Nu
înţelegerea a ceea ce se petrece cu sine şi în sine îl interesează pe poet, ci
formularea ermetică a muţeniei care ne însoţeşte fiinţa de-a lungul existenţei.
Nici nu exprimăm, nici nu suntem auziţi. Cam acesta este mesajul lui Vlad
Neagoe, al cărui monolog transmite tristeţea de a vorbi în deşert. Atingerea de
absolut nu diferă de atingerea de praful cotidianului şi orice rugăciune
adresată sau strigată spre cer nu este alta decât aceea plânsă în lut: “din cădere-n cădere / omul şi-a încheiat /
singur istoria ce le-a dăruit aerul său / şi calea până la El a făcut păcat în
locul / nostru, a desfăşurat gloria la loc să ne facă / printr-o pedeapsă şi-o
victimă în gloria / veşnică – dar din cădere-n cădere vă lepădaţi mereu de El
şi-L pisaţi / în perla beată a îndoielii, îndemnând / mâna asasinului să-şi
facă treaba bine / întorcându-vă-n antice oglinzi amestecaţi / cu pierdute
fanfare, cu pofte afurisite / flăcările iadului tivind – nesfârşit vă ghemuiţi
sub pielea sterpelor nopţi, / culoarea zâmbetului afişat nu durează – pe unde
va pătrunde vântul nou / se-aliniază velele jindului din cădere în cădere”.
Vibraţia de
care este cuprinsă această poezie atinge toată claviatura care leagă cerul de
pământ. Visatul şi nevisatul stau alături: “Un
dangăt de clopot: / nu se ştie ce timp răsare / în zarea tăcerii parcă /
aievea-i lumea visată”. Dorul de moarte arde, în mijlocul viselor rămâne o
inefabilă mireasmă de busuioc. Obsesia “aurorii” este “floarea de romaniţă”
care împrăştie fulgi şi pulbere de aur. În nemişcarea ei, Dumnezeu tace. Poezia
lui Vlad Neagoe pare a fi un pastel, unde Dumnezeu se ascunde sub toate măştile
posibile şi unde omul este un trimis şi mai absurd pe lume, aflat în căutarea
unui sens. Universul tace, doar poezia vorbeşte despre această tăcere: “cuvânt, o să apari în durere îmbrăcat / de
flăcări înconjurat şi viu în străvezime, / trăind în lumină lumină fiind în
desăvârşire / înmiresmată vei trece fără vreun semn / în cuvinte în topirea
noastră în roşia lumină”. Aş cita mai mult din această poezie care îşi
caută sensul între cuvinte inspirate.
Ea lasă impresia că poate exprima mai mult decât o pot face cuvintele în care
se împotmoleşte. Dau doar câteva exemple: “Desenaţi
cu grafitti pe zid / sânii unei femei atacă astăzi / năruite de pudoare,
cerşetorii / raşi în cap, rânjetul sărăntocilor / ce sare de pe un mamelon pe
altul, / de pe un obraz pe altul până apare / fiara dragostei, făptura ei
alungită / fără asemuire sub perete se-njunghie; / sub sâni cântau cutii
muzicale / ca şi cum litania nu s-ar sfârşi”. Şi alt citat: “Aceeaşi febră amară / dorinţă şi părere de
rău / submină puterea cuvintelor”. Şi încă un fragment: “Ca o fântână din cer cade / părul tău lung
în cascade, / corpul tău zace-n cuprins, / câteva vorbe copilăroase / îmi
picură pe mâini / de odihnă la umbra grădinilor”. Poezia lui Vlad Neagoe
seamănă
foarte mult cu un tablou de Magritte. (Prefaţă la volumul
Zvonuri şi tăceri , Ed. Nouă,
Bucureşti, 2006)
Poezia lui Vlad Neagoe e un amestec
foarte ciudat, dar fericit, de haiku, dicteu automat, inspiraţie şi metapoezie.
Versurile îşi conţin comentariul de parcă o mână ar scrie imaginea şi cealaltă
ar adăuga, între rânduri, între cuvinte, sensul aascuns: „Nevăzut de ochii
frumuseţii şi ai artei / îşi poartă tragic visul, îl aude pe Dumnezeu /
izbucnind în râs: îi va restitui bucuria / pierdută plutind peste acoperişul
ei, / izvorul unei lungi cugetări amare, merge / pe drumul de cristal învăluit
în haina / tăcerii, nu rabdă ca de păsările libere / să fie privit e de neatins
pentru el însuşi / prin a fi foc prin viaţa noastră dormind, / arderea-i
regenerează enigma numai el / îi aude pe cei slabi căzând: e prea frumos /
pentru a-i ridica un semn de penitenţă, / coboară scările pe ruinele fostului
regat / cu o mutră teribilă, orice rest, orice ciob / îl răneşte până şi cu
armonia noii simfonii / care promite în ultimul moment, să fim / mereu salvaţi,
iar tu, iubire, stai în cerul / tău inertă, iar drumul / se umple de zări ce
invidiază flămânzii”. Poemul se intitulează chiar, Zeul ascuns de parcă în
spatele realităţii pe care o vedem s-ar proiecta pe o pânză un joc de umbre
chinezeşti.
Din haiku, Vlad Neagoe preia acea
construcţie de imagine prescurtată, cu linia în stampa japoneză, unde pasărea
încremeneşte în zbor, având doar o jumătate de aripă, muntele de la orizont e
vaporos ca un nor fără consistenţă, iar arborele pare mai degrabă un bonsai.
Iată o astfel de stampă-haiku: „Albeaţa fugară / arcuieşte creasta lumii /
albastrosul îmbrăţişează / negrul deşert al mării”.
Deşi extrem de cerebrală, această
poezie pare smulsă din apele subconştientului, unde nu numai visul este
transcris, dar şi o întreagă filosofie a imaginii, totul într-o rostire
discontinuă, fragmentată, dar de o logică impecabilă şi cu un pregnant caracter
epic: „Femeia în dans / a redus la neant / amprenta zeilor / care i-au strivit
inima / de-o iubire năpraznică / nu mai călca pe pietrele / mărunţilor morţi, /
genunchii ei sunt o adiere / de mare îndrăgostită”.
Vlad Neagoe este un poet ajuns la
deplina maturitate, anxios şi profund, sensibil şi racordat la temele
fundamentale ale poeziei. (Postfaţă la volumul Tăcerea celui mai înalt cuvânt, Editura Nouă, Bucureşti, 2006)
Val
Condurache
Poezia lui Vlad Neagoe este de
o invenție fantastică, o replică la poezia postmodernă. El supune întreaga
pulsație emotivă a evenimentelor trăite nemijlocit unei maxime condensări
verbale. El este un spirit înzestrat cu toate darurile. Geniul său natural format
din sensibilitate, ironie, imaginație și clarviziune construiește pasional
arhitecturi infinit variate și splendide. Luciditatea și ironia reduc sau
anulează cuplul inseparabil al nenorocirii și al speranței. Poezia lui Vlad
Neagoe mereu tinde să se transforme într-o mișcare muzicală, armonioasă și
amplă printr-un neîncetat joc al spiritului. În același timp poezia sa este
sobră și gravă. Nucleul acestei poezii este o emoție clocotitoare extazul în
primele lui avânturi. Vlad Neagoe scrie un ansamblu de opere vii. Poemele sale
sunt infernul, purgatoriul și paradisul în egală măsură. Pentru autor înseamnă
viziunea ordinii divine văzute de aici dintr-o lume de naufragiați în afara
istoriei. Ea este percepere instantanee a fuziunii dintre ordinea naturală (divină)
și cea umană – toate cele ce există sunt lumina. Viziunea lui Neagoe nu e nici
libertatea nici egalitatea, ci grandoare și dreptate pentru cei năpăstuiți,
nostalgică iubire mântuitoare. Alchimia sa verbală e extraordinară, fără
precedent.
DAVID STEWART, AMAZON
Lettura e analisi del testo
[Eudaimonia – Vlad Neagoe]
Il lettore si ritrova a leggere una raccolta di poesie a rima sciolta ispirate dai
sentimenti, in particolar modo all’amore.
Il lettore apprezza l’intensità con cui l’autore tratta gli argomenti presi in
considerazione dalla sua poetica, con cui ci illustra il profondo del suo animo, il
suo pensiero e con cui ci racconta ciò che la sua sensibilità di poeta ha saputo
cogliere.
Il suo stile è ricercato e classico, pur conservando un’innovativa freschezza: l’uso
delle figure retoriche, quasi sempre dedicate alla natura, i giochi di parole, fanno
sì che ogni lettore possa capire e figurarsi nella mente ciò che le parole dell’autore
vogliono intendere, in questo modo ogni riga di ogni poesia ci racconta una storia,
ci descrive uno stato d’animo, un momento indelebile, ci fa provare o ricordare
una sensazione già provata sulla nostra stessa pelle.
Non risulta difficile quindi per il lettore immedesimarsi nelle parole dell’autore,
riconoscersi in ciò che descrive o anche solo fare esperienza di queste poesie, vuoi
perché ci parlano di emozioni che ben conosciamo, vuoi perché ne condividiamo
i pensieri o magari le esperienze che raccontano: leggere questo testo significa
scoprire una poetica profonda e delicata, che sa esprimere sensazioni e punti di
vista in modo puntuale, che sa prendersi il tempo di dilungarsi in dettagli e
descrizioni, che sa tradurre in poesia sensazioni e stati d’animo, che sa mostrare
la determinazione e contemporaneamente la fragilità di un uomo.
La lettura procede leggera e piacevole: il testo ci dà il tempo di metabolizzare le
parole dell'autore e trovare un po’ di noi stessi e del nostro pensiero nello sguardo
poetico di un’altra persona.
Lettura e analisi del testo
[Eudaimonia – Vlad Neagoe]
Il lettore si ritrova a leggere una raccolta di poesie a rima sciolta ispirate dai
sentimenti, in particolar modo all’amore.
Il lettore apprezza l’intensità con cui l’autore tratta gli argomenti presi in
considerazione dalla sua poetica, con cui ci illustra il profondo del suo animo, il
suo pensiero e con cui ci racconta ciò che la sua sensibilità di poeta ha saputo
cogliere.
Il suo stile è ricercato e classico, pur conservando un’innovativa freschezza: l’uso
delle figure retoriche, quasi sempre dedicate alla natura, i giochi di parole, fanno
sì che ogni lettore possa capire e figurarsi nella mente ciò che le parole dell’autore
vogliono intendere, in questo modo ogni riga di ogni poesia ci racconta una storia,
ci descrive uno stato d’animo, un momento indelebile, ci fa provare o ricordare
una sensazione già provata sulla nostra stessa pelle.
Non risulta difficile quindi per il lettore immedesimarsi nelle parole dell’autore,
riconoscersi in ciò che descrive o anche solo fare esperienza di queste poesie, vuoi
perché ci parlano di emozioni che ben conosciamo, vuoi perché ne condividiamo
i pensieri o magari le esperienze che raccontano: leggere questo testo significa
scoprire una poetica profonda e delicata, che sa esprimere sensazioni e punti di
vista in modo puntuale, che sa prendersi il tempo di dilungarsi in dettagli e
descrizioni, che sa tradurre in poesia sensazioni e stati d’animo, che sa mostrare
la determinazione e contemporaneamente la fragilità di un uomo.
La lettura procede leggera e piacevole: il testo ci dà il tempo di metabolizzare le
parole dell'autore e trovare un po’ di noi stessi e del nostro pensiero nello sguardo
poetico di un’altra persona.
No comments:
Post a Comment