Critica literară din România de un veac este lipsită de obiectul muncii. Criticii
execută o mâzgăleală funestă, în totalitate aiurită, iar istoriile literaturii
glosează pe folclorul cel mai cărnos care lăhăie după fel de fel de desfătări. Literatura
română sclivisită suferă de un deficit acut de inteligență. În tot cazul
literatura secolului XX e dezastruoasă, oribilă o groapă plină ochi cu
întuneric și nămol. Nu se poate emite nicio judecată de valoare valabilă. Chiar
poetul național e la limita mediocrității e o cântare romantică de ”rîmuire”,
în rest e ceață cu dulceață. Eminescu suferă cumplit din cauza lipsei de
subiect și recurge la compilațiuni încât se autodistruge; recurge la folclor. În
vreo douăzeci de pagini G. Călinescu în prima ediție a Istoriei sale literare
l-a nimicit. Nu a găsit la el decât compilațiuni mai multe din Lenau. Azi e
nasol de tot: partidul comunist și-a recrutat scriitorii și milițienii din
rândul handicapaților și balamucului. Când citești istoriile literare ale lui
Negoițescu te teleportezi instantaneu în țara troglodiților sau a vechilor
chichimeci. Criticul e un Olisbos care a supt mereu alte olisbosuri. Ce fel de
bestii se mai nasc prin râpile astea! Fără Lenau M. Eminescu ar fi fost un
Vasile Alecsandri ursuz care a citit ceva despre Schopenhauer. Și dacă
histrionul G. Călinescu nu era atât de limbut (de altfel submediocru) Eminescu
ar mai fi avut mister. Toți zic că Luceafărul e o poezie frumoasă, dar de fapt
este proastă și ridicolă. Mai grav, citind mai atent textele lui M. Eminescu
(mai ales ciornele) trădează faptul că conuʹ Mișu nu cunoaște subtilitățile
limbii române. În copilărie, în familie a vorbit pe rutenește (căzăcește un fel
de hohlandeză, o ucraineană degradată) și asta îl împiedica să mlădieze firesc
limba română, se vede mai ales în strofele folclorice prelucrate. De altfel și
N. Stănescu care nu este poet nici pe departe vorbea cu mamulea lui adusă din
Crimeea de tat-su pe rusește și bea de mic copil cu mamocika rom românesc
amândoi. Calcurile din limba rusă și sucirile de limbă unii critici neghiobi le-au
luat drept o invenție de stil. În delirul lui de bețivan o tâmpenie se arată cum
este asta: ”Foaie verde de albastru / mă futu un cal măiastru”. Unii gazetari
au remarcat că chiar i s-a întâmplat aievea așa ceva acestui nepoet Nichita. În
sfârșit, criticii literari români cu mâncărimi pe meninge trebuie să-și caute
obiectul criticii în țeri străine unde se scrie o literatură serioasă, să fie
un fel de badante acolo să zicem în Bulgaria. Concluzie: toate textele
criticilor români de la T. Maiorescu până la ultimul imbecil al vremurilor
noastre sunt demne de Academia de la Bălăceanca.
No comments:
Post a Comment