Featured post

REFERINȚE CRITICE

MELANCOLIA FULGERULUI      Vlad Neagoe are cosmognia în sânge. Închipuirea sa e inflamantă de spectacole terifiante, de convulsii metaf...

Friday 26 April 2024

NAPOLEON (Nu e trădarea ‒ e răzbunarea)

 

N-a fost împărat în istorie să fie

lovit în orgoliu atât de tare, să fi

înghițit o pilulă atât de amară

și totuși nu și-a ieșit din minte ‒

a fost împărat încoronat i-a smuls

coroana Papei din mâini și și-a pus-o

singur pe cap și Papa l-a admonestat:

”Tragediante, comediante!” și a mers

în bătălii din victorie în victorie

și milioane l-au urmat urlând ”Glorie!”

și el se-ntreba: ”Ce se va întâmpla

cu lumea dacă eu nu voi mai fi?

Va fi în lume mai multă liniște,

în suflete mai multă pace?” Dar ursita

n-a uitat că l-a pus pe roate pe un copil

sărăntoc, sumbru și ambițios

și i-a proiectat spre sfârșit un sfârșit

mai sfâșietor ‒ a fost înfundat pe mica

insulă Sf. Elena unde vuietul valurilor

nu se oprește niciodată. Deja era nimeni

și nimic, aici nu mai putea măcar

să-și continuie ficțiunea. Ce era să facă?   

Cum pot eu să suport gândul că acum

eu sunt un nimic, doar prizonier,

un simplu prizonier? Eu care am fost

mare împărat mare cuceritor?

Nu și-a mai schimbat hainele timp

de șase ani, pentru că englezii în detenție

nu i-ar fi dat straie demne de un împărat

ba i se adresau cu apelativul ”sergent Napoleon”.

Hainele lui aproape erau putrede pe corp

culorile păliră, și erau murdare, dar el

nu le schimba. ”Acestea sunt veșminte

de împărat, poate fi murdară și putredă,

dar eu nu o schimb pe boarfe.” Și el se purta

exact ca un împărat, da ordine, dar nu era

nimeni care să le asculte, a continuat

să comande. Scria scrisori și ordonanțe

mereu căra după sine toate instrumentele

de scris. Mintea lui uriașă a rămas împărat.

Când se plimba pe malul mării îi apărea

în față ca din ape o doamnă contesă

și-l întreba: ”Ce faci mititelule?”

‒ Mă doare stomacul, mă doare capul,

mă dor picioarele.

‒ Lasʹ că o să-ți treacă.

Era singur, lumea dispăruse.

Eu sunt Nemesis, mama ta, veghez îndelung

melancolica leșie de aur a amurgului, veghez

pe cineva care te alungă. Cărările vieții sunt

aspre. Ponoarele se acoperă de ferigi iată

fără glorie și zăpadă între vâscoasele larve

de furtună, dar la culcușul tău veghează

neagra aluviune, când e între noi surprind

fiecare legătură și figura mânioasele torente.

Aerul a încremenit ce departe sunt păsările

și izvoarele. Pentru tine nu poate fi decât

sfârșitul lumii, înaintând. Te-am pupat

când ai venit pe lume, te pup când pleci

din lume, mititelule. În orele de alean

închipuie-ți mingi de safir nu tunuri.

Eu sunt stăpâna tăcerii.     

No comments:

Post a Comment